Reisverslag Europa.

11-11-06
Begin kilometerstand Amsterdam 197.043

Vandaag is de grote dag, eindelijk gaat de reis beginnen. Gisteren nog tot laat met verschillende dingen bezig geweest. Ook al denk je dat alles geregeld is toch blijf je tot het laatste moment bezig. Om 7.00 uur opgestaan want janneke zou om 7.30 het vertrek vanuit Uden komen filmen. De laatste spullen nog in de auto gedaan en om 8.00 uur nadat we door de buren uitgezwaaid werden, op weg naar Amsterdam. Op de A2 hadden we nog geluk want er was een vrachtwagen in de sloot beland en een half uur na ons begonnen ze met de weg af te sluiten.... Onderweg kwamen we nog andere barrels tegen en vond Niels de rit naar Amsterdam wel erg lang, en vroeg zichzelf af waarom ze de Amsterdam- Dakar challenge niet centraler in Nederland konden laten starten.... Bij aankomst eerst de laatste papieren bij de organisatie opgehaald waarna we de andere auto's konden gaan bewonderen. Later kwamen onze ouders en de broer en zus van Niels en net voor vertrek arriveerden Wilfred en Bertine ook nog. Om 11 over 11 kwam het vertreksein en gingen we in karavaan op weg naar Hazeldonk. Echt super was dat vertrek, zoveel mensen en applaus. Heel bijzonder om mee te maken!!!!!!!
Na een korte stop in Hazeldonk, waar een collega van Niels ook nog kwam kijken kon om 13.30 de echte reis beginnen. Ieder voor zich gingen we op weg naar de Franse grens, die we om 15.30 passeerden. Toen we om 17.45 bij Parijs aankwamen, was het er vrij druk en koste het ons een half uur om door Parijs te komen. In de file kwamen we andere groepsgenoten tegen, zodat we samen met team 1209 met een Volkswagenbusje, 1222 met een Citroën bestelauto en 1248 met een Ford bestelauto richting Orleans zijn gereden. Daar bij de benzinepomp met z'n allen wat gegeten en kregen we van team 1209 een bakkie die op de sigarettenaansteker aangesloten kon worden. Nu hadden we alle vier een bakkie, dus dat was wel gezellig en handig voor het plannen van sanitaire stops....
We wilden allemaal nog wel een stuk doorrijden, het liefst een heel eind tot Bordeaux. Uiteindelijk zijn we om 0.00 gestopt in de plaats Niort nog zo'n 200 km voor Bordeaux. Daar hebben wij een slaapplaats in een hotel langs de snelweg gevonden en de andere teams hebben slaapplaatsen in de auto, dus die sliepen daar op de parkeerplaats. Eindstand dag 1 na 1032 km rijden is; 198.075 km

12-11-2006
Om 7.30 opgestaan, gedoucht, de rest van de groep opgezocht en even een ontbijtje klaargemaakt in ons "keukentje". Om 9 uur gingen we weer in de colonne van vier auto's op weg. Rond 11 uur waren we ter hoogte van Bordeaux waar ook weer even getankt moest worden. Deze stop werd via de bakkie doorgegeven, maar onze bakkie heeft alleen ontvangst via de stroomkabel en die is wat provisorisch met ducktape bevestigd en deze kabel hangt uit het raam....

Doordat Nienke de deur wel eens opengooit zonder aan deze kabel te denken, zat deze niet goed meer bevestigd... Kortom wij reden voorop en het bericht was bij ons niet doorgekomen. Maar dit probleem hadden we weer snel opgelost door via de afrit van de benzinepomp tegen het verkeer in weer terug te rijden naar de pomp..... Na een uitstapje over de provinciale weg bij Biarritz, zijn we toch maar weer snel teruggekeerd naar de tolweg, want dat schoot totaal niet op. We kwamen na dit korte oponthoud om 15.30 bij de Spaanse grens. Daar kwamen we nog een aantal groepsgenoten tegen, waarbij ook een Toyota Landcruiser met caravan! Na een korte stop bij een wegrestaurant zijn we weer verder gereden naar Madrid, want het streven was om voorbij Madrid te komen, omdat ons dat niet zo fijn leek om daar in de maandagmorgen spits doorheen te moeten gaan.

Op de rondweg van Madrid probeerden drie Spanjaarden in een BMW ons een voor een van de weg te drukken....
Met een vals identificatiepapier wilden ze alle vier de au1to's proberen te laten stoppen door er vlak langs en voor te gaan rijden en dan vervolgens volop de rem...

Na dit intermezzo wilden we toch nog wel een stuk voorbij Madrid een veilige slaapplaats zoeken. Een uur voorbij Madrid zijn we om 0.30 gestopt en hebben we in een hotel langs de snelweg geslapen met een heel aantal andere groepsgenoten. Eindstand van vandaag na 1152 km rijden is; 199.225 km.

13-11-2006
Om 7.30 opgestaan en om 8.45 zaten we weer in de auto na een snel ontbijt in het wegrestaurant. Het was stralend weer en de omgeving werd steeds mooier richting Zuid Spanje. Velden vol olijfbomen en het landschap werd steeds bergachtiger, met zelf sneeuw op de toppen van de Sierra Nevada. Om 14.00 waren we bij Malaga waar we even, met de nadruk op even, boodschappen gingen doen. De supermarkt stond al vroeg voor het centrum aangegeven, maar we werden uiteindelijk midden het centrum ingeleid. Daar was een groot winkelcentrum met een parkeergarage, alleen daar konden we met onze hoog bepakte auto's niet in. Uiteindelijk maar een stukje verderop bij de benzinepomp de auto geparkeerd en met een aantal mensen naar de supermarkt gelopen. Anderhalf uur later konden we weer op weg naar onze eindbestemming voor die dag en het eerste officiële verzamelpunt, hotel Las Camelias in Sotogrande. Dit was toch nog een wel een stukje verder van Malaga dan we gedacht hadden... Uiteindelijk waren we om 17.30 in Sotogrande, waar we zeker niet als laatste arriveerden. Het was een mooi gezicht om al die barrels voor en naast het hotel geparkeerd te zien staan. Er was een grasveldje bij waar mensen in de auto's konden slapen en daar hebben we eerst met z'n allen een biertje gedronken! De rest van onze groep bleef weer in de auto's slapen, maar we hadden met z'n allen de kamer betaald, zodat wij erin konden slapen en de rest ook gebruik kon maken van de douche. Om 19.00 kwam er iemand in het hotel waarbij we de boottickets konden kopen en daarna hebben we bij het restaurant van het hotel gegeten. Eindstand dag 3 na 646 km rijden is; 199.871 km. In totaal na 3 dagen tijd hebben wij nu 2828 km gereden naar Zuid Spanje.