Reisverslag Marokko

14-11-2006
Om 7.00 opgestaan, want we moesten uiterlijk om 8.00 vertrekken om op tijd bij de boot te zijn. In colonne zijn we met de hele groep naar Algeciras gereden, wat nog ongeveer 25 km van Sotogrande lag. Om 9.30 vertrok de boot naar Ceute, waar we om 11 uur aankwamen. Vanaf de boot konden we meteen doorrijden dus wij dachten dat gaat makkelijk hier bij de grens......Al snel werden we uit die droom geholpen, toen bleek dat we nog in Spanje waren....Een stukje verderop was de grens van Marokko en daar hebben we er anderhalf uur overgedaan om de stempels in ons paspoort en voor het invoeren van de auto te regelen. Gelukkig hoefden we de auto niet uit te pakken!! Het was wel bizar hoe mensen vanuit Spanje met allerlei spullen over een berg klommen om op die manier spullen mee het land in te krijgen. Af en toe kwam er een douanier op af en dan renden ze weg en daarna begon het kat en muis spelletje opnieuw. Na nog een uur gewacht te hebben op team 1209 en 1248 zijn we om 13.45 op weg gegaan naar Fes, wat het doel van die dag was. Met 5 teams, team 1224 met een oude Mercedes 190 heeft zich namelijk ook bij ons was er nog ongeveer 400 km te gaan. Het was meteen al een erg mooi landschap waar we doorheen reden, dus met een aantal korte fotostops moesten we aardig doorkachelen. De laatste honderd km ging ook over vrij slechte weg en ondanks het uur winst door het tijdsverschil met Nederland, moesten we toch ook nog een heel stuk door het donker rijden. Om 17.30 kwamen we in Fes aan en hadden we de auto in het centrum geparkeerd. De parkeerwacht werd meteen onze lokale gids en bracht ons naar een traditioneel toeristen restaurant. Het was nog een heel eind lopen door de smalle winkelstraatjes van Fes, met overal marktkraampjes waar onder andere koeienpoten en kamelenkoppen uitgestald lagen en hingen.... Uiteindelijk kwamen we in een erg leuk restaurantje met overal mozaïektegeltjes tegen de muur. We waren de eerste 10 gasten en er kwam een vrij dure kaart op tafel, maar toen we dat zeiden, kwam er eenzelfde kaart met kleinere porties van dezelfde gerechten voor minder geld.... Na een heerlijk bord Marokkaanse couscous gegeten te hebben, zijn we weer terug gegaan naar de auto en een stukje teruggereden naar een camping. Ook daar waren nog meer groepsgenoten gearriveerd. De tent voor het eerst opgezet en nog even een biertje samen gedronken en toen het (lucht)bed in!Eindstand dag 4 na 375 km gereden te hebben is; 200.246 km

15-11-2006
Om 7.30 opgestaan na een koude nacht in de tent, ondanks de thermokleding. De tent afgebroken en even ontbeten en om 9.15 gingen we weer op weg met vandaag Marrakech als eindbestemming. Toen we bij de benzinepomp even gestopt waren om te tanken, hadden we even de auto laten balanceren. Thuis op de oprit hadden we namelijk al een afgebroken loodje gevonden. Tijdens het rijden was dit te merken doordat de auto af en toe gaat schudden. Voor 1 euro werd de band gebalanceerd en controleerde hij ook nog de bandenspanning.....Daarna was het even zoeken naar de juiste weg, want dat staat meestal niet erg duidelijk aangegeven, maar de lokale bevolking is altijd erg behulpzaam met ons weer de weg te wijzen. Gelukkig spreken de mensen in Marokko goed Frans, dus dat is wel handig. Doorgereden tot Khenifra door een prachtig landschap met bergen en rood zand. In Khenifra hadden we bij de bakker brood gekocht en dit hadden we vervolgens midden in het centrum bij de auto opgegeten. Ons keukentje is dan erg handig en de bak die opengeklapt staat fungeert als tafel en bankje tegelijk!

Daar ook nog even met Klaas en Ingrid rondgelopen, terwijl de andere teams ergens aan het eten waren. Daarna weer verder gereden richting Marrakesh, waar we eerst bij de Metro inkopen hebben gedaan. De Nederlandse Makropas was hier niet geldig, maar met je paspoort kon je wel een dagkaart krijgen. Toen op zoek naar de camping, na een heel aantal keer vragen, vonden we de camping uiteindelijk 10 km buiten Marrakech. Om 22.00 kwamen we daar aan en ook hier stonden bijna alle groepsgenoten, ook niet zo gek gezien het feit dat Marokko niet echt campings in overvloed heeft....De tent opgezet en een simpele maaltijd van brood met salade en knakworstjes gemaakt. Na 623 km vandaag gereden te hebben is de eindstand van dag 5; 200.869 km.

16-11-2006
Om 7.00 opgestaan en om 8.15 zaten we weer in de auto op weg naar Agadir. We hadden besloten om de toeristische weg dwars door het Atlasgebergte te nemen, omdat het vandaag slechts 300 km rijden was. De dag begon met regen, dus we waren blij dat we de tent nog droog in hadden kunnen pakken. In een klein plaatsje voordat we de bergen inreden waren we gestopt bij een autowerkplaats, omdat de jongens van de Mercedes de auto op wilden laten hogen en een plaat om de carter wilden laten lassen. Bij de eerste werkplaats kon het niet en bij de tweede wel, ook al snapten ze daar niet dat je iets aan je auto laat repareren als er nog niets kapot is..... Wij zijn toen met team 1209 en 1248 verder gereden. Gelukkig stopte het met regenen en het uitzicht was erg mooi. De weg was goed te rijden, af en toe wat klimmen, dan begon het busje van Klaas en Ingrid ook flink te roken...Onderweg op verschillende plaatsen gestopt om een foto te maken en om even een broodje te eten. Binnen de kortste tijd staan er dan verschillende kinderen om ons heen, die we blij konden maken met knuffels en een voetbal. Ondanks de korte afstand was het toch weer lang rijden, omdat het niet echt doorrijd door de bergen. Toen we in Agadir aankwamen zijn wij samen met Anson en Roelof op zoek gegaan naar een camping, terwijl Klaas en Ingrid hun derde teamlid Ruben op gingen halen van het vliegveld. Het vinden van een camping is altijd een hele klus, dus ook vandaag was dat weer het geval. Maar met behulp van een vriendelijke politie-agent, die overigens bijna op elke hoek van de straat staan, hebben we 20 km ten noorden van Agadir een camping gevonden. Hier kwamen we om 18.15 aan, zodat we weer in het donker de tent moesten opzetten. Na een lekkere douche hebben we een potje pasta gekookt en konden we nog lekker even wat zitten met z'n allen, uiteindelijk kwamen Joost en Michiel van team 1222 ook nog op de camping, terwijl de jongens van de Mercedes in een hotel langs de camping sliepen. De eindstand van dag 6 na 366 km rijden is; 201.235 km.

17-11-2006
Om 7.00 opgestaan en om 8.15 zijn we weer vertrokken, want we moesten vandaag 700 km rijden naar Laayoune. Al snel moesten we even stoppen vanwege een lekke band van team 1222. Gelukkig hebben zij vijf reservebanden bij zich, dus die was zo vervangen. Er kwam een mannetje met een fiets even pols hoogte nemen, en die hebben we blij gemaakt met de kapotte band. Het landschap was vandaag wederom prachtig en ook weer zo anders dan de andere dagen. Vandaag reden we door woestijnlandschap met nog wel aardig wat begroeiing. In Guelmin zijn we gestopt om even met z'n allen warm te eten, zodat we vanavond alleen maar brood hoeven te eten. Ook wat boodschappen gekocht en toen weer verder. Het bleef een ontzettend mooie route, waar we afwisselend foto's en video-opnames van hebben gemaakt. De eerste loslopende kamelen hebben we gesignaleerd en ook zelfs een aantal dode kamelen die langs de weg lagen. Toen we bij de kust aankwamen, zijn we ook weer even gestopt. Op een gegeven moment moest er weer getankt worden, maar de dorpen liggen nu niet meer zo dicht bij elkaar, of de diesel is op of de tank is gesloten...Daarom hadden Klaas en Ingrid maar even wat reservediesel gebruikt.  Toen we in Laayoune aankwamen, hebben we allemaal getankt voor € 0,40 per liter wat niet erg duur was... Toen moesten we weer op zoek naar een camping, 35 km voor Laayoune hadden we wel een campingbordje gezien, maar daarna zagen we niets meer. Bij de benzinepomp zeiden ze dat er een stuk verderop een camping lag. Hoe verder we reden, hoe minder dorpen we tegen kwamen laat staan een camping.... Om 22.30 zijn we gestopt en hebben we de tent langs de weg opgezet en hebben we onze eigen camping gecreëerd. De tent opzetten was nog een hele kunst, want het waaide behoorlijk. Na een broodje gegeten te hebben, zijn we onder een hemel vol sterren gaan slapen!!

Na 880 km gereden te hebben, is de eindstand van dag 7; 202.115 km.

18-11-2006
Om 7.00 opgestaan en terwijl de zon opging konden we even om eens heen kijken waar we eigenlijk ons kamp hadden opgeslagen. Achter onze camping waren ze bezig met de bestaande weg opnieuw te asfalteren, dus al snel begonnen de werklui aan de weg. Het was nog zo'n 400 km rijden naar Dakhla, waar weer een officiële verzamelplaats was. In  het eerst volgende dorp op zoek gegaan naar een toilet en toen weer verder. We reden nu echt door de Westelijke Sahara met steeds minder begroeiing en met soms uitzicht op zee. Onderweg even gestopt op een mooi plekje om een broodje te maken en toen moest band nummer twee van team 1222 worden vervangen....De jongens met de mercedes van team 1224 hadden ons inmiddels ook weer ingehaald, want die hadden 's nachts in een hotel in Laayoune geslapen, terwijl wij nog 100 km verder gereden waren. Toen nog het laatste stuk naar Dakhla gereden. Dakhla ligt op een punt van een schiereiland, wat verder alleen uit zand bestaat....Om 15.45 kwamen we aan op de camping, wat het woord camping eigenlijk niet mag dragen, want het leek meer op een parkeerplaats met een hoge muur erom heen. In een beschut hoekje hadden we ons kamp opgeslagen. Voor het eerst konden we de tent bij daglicht opzetten en konden we daarna een lekker biertje in het zonnetje drinken. Met z'n vijven zijn we toen met het busje naar Dakhla gereden, waarbij we meteen buiten de camping bij een politiepost moesten stoppen. Daar moest iedereen zich laten registreren voordat we weer verder mochten rijden. We waren in Marokko al verschillende keren bij politieposten aangehouden, maar meestal noteerden ze alleen het kenteken en het teamnummer. Maar het laatste stuk moesten we telkens een kopie van ons paspoort afgeven. In Dakhla hadden we voor € 6 anderhalve kilo verse vis gekocht en voor een euro wat groentes. Om Dakhla weer uit te komen viel nog niet mee, want we hebben toch wel even rondgereden, voordat we weer op de hoofdweg terug naar de camping kwamen. Op de camping hadden we de vis op de barbeque gebakken en hadden we met z'n zevenen samen gegeten. De eindstand van dag 8 na 432 km rijden is; 202.547 km.

19-11-2006
Vandaag hadden we voor het eerst een rustdag en konden we dus een beetje uitslapen. Toch waren we al weer om 8.00 wakker. Na een lekkere warme douche hebben we even rustig ontbeten en toen gingen de mannen aan de auto's klussen. De mercedes van team 1224 moest namelijk nog opgehoogd worden. Niels ging met een man van de camping met de auto naar Dakhla om ons bakkie te laten repareren, want die hadden we met het aansluiten op de radio opgeblazen....Het bakkie zouden we later op kunnen halen en Niels had ook een andere gasregelaar gekocht, want ook al hadden we er twee bij ons, op beiden deed onze koelkast het niet. Nienke had ondertussen even de tijd om het reisverslag op de labtop bij te werken. 's Middags zijn we samen met Ruben en Ingrid een stukje over het strand gelopen richting Dakhla, maar dat was nogal rotsachtig, dus toen hadden we al snel een taxi voor 1 euro genomen. Met de taxi hadden we ons bij de bakkie-boer laten afzetten, die hem mooi voor 11 euro weer gerepareerd had, ook moest er nog een vierde drukregelaar gekocht worden, want ook de derde gaf onvoldoende druk... Om vanuit daar weer in het echte centrum te komen, was wederom een hele speurtocht, want alle winkels en straten lijken op elkaar. Na even wat fris gedronken te hebben op een terrasje (bier wordt niet verkocht), kwamen we steeds meer challengers tegen, dus we waren weer op de goede weg. De plaatselijke automonteurs hadden het druk met het repareren van verschillende barrels.... Toen we uiteindelijk bij de winkeltjes uitkwamen, waren deze gesloten. Bij een kebab-tentje waar twee kamelen voor de deur hingen, hadden Niels en Ruben een broodje kameel gegeten. Nienke en Ingrid vonden deze dode kamelen wat minder uitnodigend eruit zien, zij gingen ondertussen met een Marrokaanse man op zoek naar een Keramiekwinkeltje. Deze was helaas ook gesloten, dus moesten we 's avonds terugkomen. Met de taxi weer terug naar de camping, waar de auto's inmiddels weer allemaal Sahara-klaar gemaakt waren. Nadat het bakkie en de koelkast ook gerepareerd waren, waren we nog even naar een Lagune gereden, waar we een mooi uitzicht hadden op zee. Op de terugweg nog even langs Dakhla gereden, een mooie schaal bij de keramiekwinkel gekocht en 30 liter extra water voor de Sahara-trip ingeslagen. Met de anderen nog even langs het eettentje, waar ook Nienke nu een half broodje kameel heeft gegeten, want de dode kamelen waren nu weg.....Terug op de camping gekookt en gegeten en alvast wat spullen ingepakt i.v.m. het vroege vertrek van morgen!